dag 45 Cée - Finisterre 15 km - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu dag 45 Cée - Finisterre 15 km - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu

dag 45 Cée - Finisterre 15 km

Door: René Stam

Blijf op de hoogte en volg René

10 Juni 2013 | Spanje, Fisterra

Gisteravond de wekker maar gezet, want ja als je als enige in de herberg slaapt en je krijgt de sleutel van de eigenaar mee, kan het zomaar zo zijn dat je pas 10 uur wakker wordt. Geen snurkers in de kamer, je gaat het nog missen ook. Het is zo angstig stil dat je amper kunt slapen.
Rond half 10 het mandje in en tot half 2 aan één stuk geslapen, dat is weinig gebeurt de laatste tijd. Ik had de wekker om half zeven gezet maar was gelukkig op tijd wakker. Eerst de tas gepakt en toen wat broodjes, die ik gisteravond gekocht had opgegeten en met water weggespoeld, wat een droge krengen zeg. Rond 7.20 uur op pad gegaan. Het weer zag er somber uit, wel droog maar een dreigende lucht. Fleecie en jack aan, maar dat was wat al te enthousiast. Na een kwartier alles uit en in het overhemdje verder, heerlijk. Ik kwam na een kwartiertje Christa, een duitse pelgrim tegen die ik al eerder had ontmoet. Zij is in Santiago begonnen en gaat tot Finisterre in een week tijd. Ze neemt elke 200 meter een foto, dus na 500 meter zei dat ik weer verder ging omdat ik anders deze week niet meer in Finisterre zou aankomen. Goed idee vond ze. Het was weer een gevarieerde route, maar niet vlak natuurlijk, of klimmen of dalen. Dan weer bos, dan weer uitzicht op zee. Na anderhalf uur lopen kwam ik in Estorde, een plaatsje vlak bij het strand aan. Het eerste hotel-restaurant dat bik tegenkwam. Ik was de eerste klant, maandagochtend kwart voor negen. Even koffie gedronken en wat tosti´s, om op gewicht te blijven, weggewerkt. Het was nog maar 7 km. naar Finisterre (eind van de wereld) De laatste 4 km. is een tegelpad vlak langs het strand, het begon te miezeren, maar ik had geen zin om regenkleding aan te schieten, want het was niet koud. Rond half 11 op de plaats van bestemming. Ik heb maar een aparte kamer geboekt, voor € 8,-- meer geen gesnurk is ook wel lekker. De kleren maar even in de droger gedaan, ze waren toch wel pittig nat geworden. Vanmiddag zou het volgens het weerbericht zonnig worden en 21 graden. Ideaal weer om even naar de vuurtoten te gaan en het ritueel uit te voeren. Maar eerst zien dan geloven. Op dit moment ziet het er nog somber uit (11.45 uur) Morgen om 8 uur gaat de bus naar Santiago, rond half 11 ben ik daar dan en kan ik nog even de stad in.
Vanmidag om 1 uur kan ik bij de herberg municipal mijn certificaat ophalen.
Nu nog even de stad in en een beetje rondneelen, het is net vakantie

Het was me een waar genoegen om jullie 45 dagen een beetje te laten proeven van de camino.
Het is een onvergetelijke ervaring en een verrijking van mijn leven.
Ik kan het een ieder aanbevelen, maar het is wel pittig, maar dat weet je als je eraan begint. De gedrevenheid en motivatie om het eind te halen neemt vanaf de eerste dag alleen maar toe. Af en toe denk je, wat er ook gebeurt, al moet ik op mijn knieën maar ik ga eindig in Santiago/Finisterre.


Stand van zaken: totale loopafstand van lourdes, via SJPDP, naar Finisterre totaal 1060 km. in 44 loopdagen is gemiddeld 24 km. per dag.
Ik ben 2 keer verkeerd gelopen en heb daardoor ongeveer 4-5 km. méér gelopen dan hiervoor vermelde kilometers.

Hasta Luego,
René

P.S. Beste lezers, blijf reageren.

  • 10 Juni 2013 - 12:23

    Deboercees@hotmail.com:

    Hoi Rene, geweldig je hebt het gered. We zijn trots op je! Geniet nog van de laatste dagen en we zien je in ieder geval het weekend. Liefs van je zus en je zwager.

  • 10 Juni 2013 - 13:09

    Hanny:

    PROFICIAT!! Geniet nog van je vakantiedagen!

  • 10 Juni 2013 - 13:22

    Lieke Volkers :

    Nou heee!
    Ik heb even wat verslagen gelezen. Zo te horen geniet je erg! Heel leuk om alles te lezen.
    Geniet nog even en tot snel.
    Groetjes uit Waarland, Lieke

  • 10 Juni 2013 - 14:54

    Truus Kret:

    Hallo Rene,
    Nu ik vind het geweldig dat je deze reis hebt mogen maken,en geniet nu nog even van je vakantie.En ik wens
    je een goede reis terug naar huis.ik denk wel dat je vrouw kinderen en je Moeder erg blij zullen zijn.
    om je weer in hun armen mogen sluiten.Wat zal jij ze veel te hebben vertellen,ja je hebt wel hele stukken
    geschreven was zeer leuk om het steeds te lezen.Nu geniet nu nog maar even,
    Hartelijke groeten Truus

  • 10 Juni 2013 - 15:05

    Gita:

    Ha die Rene.

    Petje af hoor. Wat ongelooflijk knap dat je na SdC toch bent doorgelopen . Wat een doorzettingsvermogen !! Heb je het ene doel bereikt plak j er een nieuwe achteraan. Geniet van je ervaring. See you!

    Gita

  • 10 Juni 2013 - 17:15

    Maaike En Jolanda:

    Heej René,

    We hebben je op de voet gevolgd. Leuk om al je verhalen te lezen! Top dat je het gehaald hebt!
    Goede reis terug en we zien je snel weer in 't Veld.

    Groetjes Maaike en Jolanda

  • 10 Juni 2013 - 17:31

    De Schagerbruggertjes.:

    We zijn trots op je.
    We zien je aan het einde van de week in Holland.

    De Schagerbruggertjes

  • 10 Juni 2013 - 19:24

    Fam. Soep.:

    Hoi Neef ,eindbestemming bereikt top man je doet de familienaam nog weer eer aan.We zien je snel . Groeten ome Jan en Tante Greetje.

  • 10 Juni 2013 - 19:57

    Willem Volkers:

    jammer dat je niet lopend terug naar `t Veld ga, nou hebben we niks meer te lezen :) geintje. Dat was een mooie prestatie, doe ik je niet na. wens je nog een mooie terug reis en tot ziens.

  • 10 Juni 2013 - 20:57

    Ans:

    Hoi Rene,

    Ook van mij een dikke zoen met de Compastela en al de kilometers!
    Van harte en geniet nog lekker na.
    Ook groeten van Vronie, gisteren, meegelopen, 2 km, gedronken, gegeten en vanmorgen hebben wij haar met een lekker ontbijt verwent op de camping, 500 meter vanaf haar auberque!
    Het was heel leuk en bijzonder om haar zo onderweg te zien, bijna jaloers.................
    Wij zijn op terugreis en zijn +_ woensdag weer thuis, ik bel je zo snel mogelijk, groeten Engel en Ans.

  • 10 Juni 2013 - 21:43

    Esther:

    Hoi René,

    Van harte gefeliciteerd. Je hebt het 'm toch maar mooi geflikt! Missie volbracht. Ik hoop dat je gevonden hebt wat je misschien zocht? Ik vind je in ieder geval een kanjer. Hier mag je echt heel trots op zijn. Bedankt dat we met je mee mochten wandelen al die 45 dagen. Ik zal je reisverslagen missen, maar hoop ze natuurlijk straks ook live van je te horen. Wat zal je eigen bedje thuis weer heerlijk slapen! Ik denk dat je nog wel iets in te halen hebt. Geniet er nog even van en dan weer heerlijk je drie meiden een dikke knuffel geven. Zal nog wel aan je denken als we morgen starten met onze wandel vierdaagse hier. Jawel toch wel 10 km per avond:) Daar lach jij natuurlijk om....

    Groetjes Esther

  • 10 Juni 2013 - 21:56

    Kees En Liesbeth:

    Querido René,

    Espero que el ritual se realizó correctamente. Las fotos que ven todavía, al igual que usted obtuvo compostolaat y certificado. Disfrute de un momento de sus vacaciones en Santiago y Madrid.

    Adiós

  • 11 Juni 2013 - 13:17

    Bianca:

    Hoi pa!

    Goed gedaan! Je hebt je doel bereikt, top! Toch nog even een berichtje van mij voordat je thuis komt. Geniet nog even van het mooie weer daar want hier is het minder denk ik. Woensdagnacht kom je weer thuis en dan vrijdag alweer weg met de hele familie een weekend naar Brabant. Tot vrijdag!

    Groetjes Bianca

  • 11 Juni 2013 - 20:02

    Pauline:

    Ha die Topper,

    Ben er stil van al die dagen maar twee keer niet de juiste route genomen, al die dagen vroeg opstaan en met al die gezellige andere mensen het bed kunnen delen (nee hoor grapje keurige stapelbedden en heerlijke achtergrond muziek zo diep in de nacht !!!!)
    Het was en is een feestje om je verslagen te volgen en Rene denk eens aan eens over een nieuwe uitdaging na de komende periode want jij kan ons volgers toch niet zomaar zonder geen up date van je leven achterlaten?! Wie komt er anders met die leuke zinsopbouw en wie weet het voor elkaar te krijgen dat ik met het lezen iedere dag een glimlach op mijn gezicht krijg?! Geniet nog even en tot wanneer dan ook, Gr. Pauline (oja vergeet straks niet je foto te plaatsen op de site of bewaar je deze voor je eerste werkdag?!

  • 12 Juni 2013 - 12:01

    Nel Sepers:

    Hoi Buur,

    Je hebt het geflikt. Je kunt trots op jezelf zijn. Een grote prestatie.
    Ik benieuwd of de fik er nog is ingegaan.
    Als we weer thuis zijn ben ik benieuwd of je dan alweer een beetje aan het gewone leven gewend zal zijn.
    Het zal wel afkicken zijn. Ook wel weer fijn om bij je familie te zijn. Die hebben je al die tijd moeten missen
    Door je prachtige schrijfstijl zijn we toch een beetje op de hoogte hoe je dit hebt ervaren
    Rene, we hopen dat de tocht je gebracht heeft wat je ervan had verwacht.
    Het is in ieder geval een prachtige ervaring. Je hebt een heleboel mensen ontmoet, die ieder op hun eigen manier in het leven staan. Je rugzak heeft een prachtige inhoud.
    Daar kan je hele tijd op teren
    Wij wensen je een goede thuiskomst. De buren. Hebben eindelijk mooi weer.

  • 12 Juni 2013 - 20:51

    Cor Rensen Etten_leur:

    Dag Rene.

    Even een kleine reactie als je nog weet wie ik ben .Geweldig dat je hebt kunnen halen ik ben stiekum toch een beetje jaloers op je dat jij wel doorgelopen bent. maar intussen ben ik sinds Vrijdagavond thuis aan het proberen weer in de oude sfeer te komen, is wel enorm omschakelen geweest, zal voor jou nog wel langer duren, hoewel een jonge vent als jij ?
    Als jou terugreis net zo goed verloopt als die jij voor mj geboekt hebt komt het helemaal goed.
    Als jou familie net zo trots is als de mijne dan staat je nog wat te wachten.
    Ik hoop je nog te ontmoeten en nogmaals dank voor je hulp voor boeken van mijn terugreis.
    Groeten Cor

  • 13 Juni 2013 - 00:29

    Ed Wit:

    Ab, gefeliciteerd jongen. Dat was een lange loop!
    Ik hoorde van "wel ingelichte kringen" dat je een heel ander mens bent geworden.
    (eerst horen, dan geloven)
    Ik denk dat je nu wel 48 uur lang gaat snurken in je eigen bedje !!
    Groeten buurman Ed

  • 13 Juni 2013 - 11:07

    Peregrinofrans:

    Hoi René,

    "There's no place like home"
    Het was heerlijk om met je "mee te lopen" !
    Je bent nu thuis, weer bij je geliefden en vertrouwde omgeving.

    Alles is voorhanden en ook weer niet...

    Carpe Diem,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 2860
Totaal aantal bezoekers 31509

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 24 Mei 2019

Camino Primitivo

24 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

26 April 2013 - 12 Juni 2013

Pelgrimtocht Lourdes-Santiago de Compostella

Landen bezocht: