Dag 44: Olveiroa - Cée 18 km - Reisverslag uit Cee, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu Dag 44: Olveiroa - Cée 18 km - Reisverslag uit Cee, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu

Dag 44: Olveiroa - Cée 18 km

Door: René Stam

Blijf op de hoogte en volg René

09 Juni 2013 | Spanje, Cee

Gistermiddag kwam ik Peter en Duchan - 2 Slowaakse jongens - weer tegen.
Ik kwam ze in Roncevalles voor het eerst tegen en het laatst 2 weken geleden. We hebben weer effe bijgepraat. Sinds een week of 4 loopt er ook een oudere man van 71 jaar met hen mee. Deze is in december geopereerd aan kanker, heeft daarna chemo gehad, maar dat hielp niet. Hij wordt niet meer beter en heeft onlangs besloten om de camino te gaan lopen. Zo´n negenhonderd kilometer in zijn geval. Petje af voor deze man. Zo zie je maar weer op de camino, altijd weer baas boven baas.

Gisteravond lekker op tijd in de mand, maar ik kon de slaap niet vatten. Vanochtend om zes uur wakker en kwart over zes maar opgestaan. Twee bananen weggewerkt, toen zag ik dat het naastgelegen restaurant al open was en ontbijt serveerde. Daar nog maar een licht ontbijtje genomen en koffie en rond tien voor zeven op pad gegaan.

Het had ´s nachts geregend en het was nog niet helemaar droog. Ik had alleen mijn jack aan, maar na een half uur heb ik die uitgedaan en ben in mijn overhemd met korte mouwen verder gegaan, we moesten klimmen en het zweet stond al op mijn rug. Het was inmiddels gestopt met regenen, wel mistig en niet koud.

De meeste pelgrims liepen in regenkleding of met een cape, maar als het alleen een beetje mistig is en je kunt je warmte niet kwijt, word je zeiknat onder de regenkleding, dus beter zonder, dan loop je in ieder geval ook een beetje door.

Je merkt dat je weer in de buurt van de zee komt: minder koud maar wel vochtig. Het was jammer dat het mistig was, want op sommige plaatsen onderweg zou je de zee al moeten kunnen zien. Helaas.

Na 1 uur lopen even sokken ververst, die waren nog niet helemaal droog van de wandeling van gisteren. Daarna ging het licht dalend maar wel lastige afdalingen, weer van die klote keien, goed voor de enkeltjes. Wat weer een ouderwetse verwennerij.

Wel mooie foto´s gemaakt onderweg, de brem staat prachtig in bloei en heidevelden zien er ook schitterend uit. Voor het eerst heb ik een (spaanse) haas gezien, lijkt veel op de nederlandse trouwens.

Ik heb nog even met een koreaan meegelopen, de eerste die ik na Santiago tegenkom. Het was zijn tweede camino. Zijn eerste was uit Porto.
Ik begreep van hem dat ze in Korea van de overheid een vergoeding krijgen als ze de camino lopen. Zou voor ons land ook wel iets zijn.

Het ging lekker vlot en rond half elf kwam ik in Cee aan. Eerst maar effe een koppie gescoord en een stokbrood met tortilla. Daarna nog even tien minuten door naar de herberg, waar ik rond half twaalf binnenviel.
Ik was de eerste en tot nu toe (half zes) ook de enige. Heb ik in ieder geval geen snurkers, lijkt me heerlijk.

Vannacht lag boven me ook weer een lekker ding (jongedame) bomen te zagen. Even mijn voeten tegen de onderkant van het bed, toen draaide ze om en was het over.

Vandaag even het dorp in geweest, naar de plaatselijke markt. Weinig bekenden gezien, alleen maar spanjaarden. Genoeg koopjes maar mijn rugzak is al vol zat, dus niks gekocht.

Morgen de tweede finale, nog slechts 15 km. verwijderd van Finisterre. Ik ga weer op tijd in de broek, zodat ik vóór de middag in Finisterre ben:
dan heb ik ´s middags de tijd om een foto voor Pauline te schieten, als het weer het toelaat.

Straks nog effe wat eten scoren om een beetje op gewicht te blijven, want mijn broek blijft nog net op mijn heupen hangen, maar het wordt tijd dat het de laatste dag is.

Donderdag weer thuis aan de biefstuk met witlof. Ik ga vanavond vroeg naar bed want dan is het gauw donderdag...

Morgen mijn tweede diploma in Finisterre. Muxia gaat niet lukken, maar ik ben dik tevreden zoals het gegaan is.

Ik verzoek jullie om morgen na mijn laatste verslag nog even massaal reacties te plaatsen. Ik vind het fantastisch om te lezen dat jullie een beetje samen met mij de camino hebben mogen meelopen. Zo voelt het voor mij ook een beetje, alleen heb ik de blaren (gehad) en jullie niet.

Hasta luego,
René

  • 09 Juni 2013 - 18:16

    Marian En Piet:

    Hoi Rene,

    Ik had net mijn verhaal op onze site gezet, kreeg ik al van jou een reactie. Leuk hoor, altijd weer mooi om van elkaar de laatste nieuwtjes lezen.
    Wat triest zeg van die oudere Slowaak, wat goed van hem om dit te volbrengen, respect!
    Dus jij bent morgen aan je laatste etappe toe, ook weer goed toch, aan alles komt zoals ze zeggen een eind!
    Je hebt er prima van af gebracht vinden wij. Een grote prestatie hoor!
    Groetjes van ons, ik hoop dat je een goede nachtrust hebt en anders geef je ze maar weer een zetje!

    Marian en Piet

  • 09 Juni 2013 - 18:18

    Bep:

    hoi René,

    nog een daggie lees ik en dan weer terug naar het gewone leven.
    dank voor je prachtige verslagen, gewoon genieten om zo je reis te volgen.
    wens je een mooie Finis( in) terre, dag en ook een goede reis naar huis terug.
    groet Bep

    p.s. ben ook wel benieuwd naar die foto

  • 09 Juni 2013 - 18:19

    Hanny:

    Nou vooruit omdat je het zo leuk vindt.................................

    Leuk verslag weer René, we gaan het straks, als jou volgers, nog missen.
    Ontzettend leuk om iedere dag een stukkie van jou belevenissen te lezen. Wat leuk dat je al je diner thuis in "t Veld besteld hebt. Biefstuk met Witlof, toemaar!! Je wilt niet weten hoe duur de groenten zijn geworden hier in Nederland de laatste weken. Maar de Witlof is deze week in de aanbieding...
    Volgens mij moet je de komende weken ook nog afkicken van al die bananen die je verorberd op een dag. Tjonge, begrijpelijk dat je letterlijk de broekriem moet aantrekken.
    Maar straks zal je wel weer lekker verwend worden thuis, wat zullen ze je gemist hebben. Prachtig dat je zoiets wilt en het dan ook doet maar het is best een lange tijd die je van huis bent geweest. Nog even een daggie "doorbijten"en dan heb je je Pelgrimjstocht volbracht. Dapper, knap, karakter en stoer hoor!! Je petje, letterlijk en figuurlijk, af!
    Ik wens je een hele goede finish, geniet ervan en we mogen geloof ik volgens schrijven meegenieten van een verbrandingsritueel. Ik zie al uit naar je stukkie morgen want ik kan me er niet veel bij voorstellen. Heb wel ff op youtube gekeken naar de kerk in Santiago, over het zwaaien van de wierook waarover je vertelde. Bijzonder hoor!

    Nou geniet nog even en veel Succes morgen!!, en alvast een goede thuisreis en een heerlijk warm welkom thuis!!

    groetjes Hanny


  • 09 Juni 2013 - 19:33

    Gerard & Marga:

    Lief zwagertje van ons,

    Hoe is het mogelijk ; het leek een hele poos; zo'n lange tijd van huis...
    En nu ben je alweer met de laatste dagen bezig ; we vinden het heel knap wat presteerde, en we zien je deze week ook weer graag thuis.
    Ik denk dat je een fantastische, zware en prachtige tijd hebt gehad, en we wensen je nog een paar hele mooie dagen toe.....geniet ervan !!!

    liefs Gerard & Marga

  • 09 Juni 2013 - 22:11

    Hans Bakker:

    Hallo René, ik kreeg net afgelopen vrijdag de link door van je blog. Dit weekend hen ik al je blogs wezen lezen. Wat een prachtig verhaal man. Ik heb er van genoten. Je hebt nogal wat meegemaakt als ik de blogs allemaal belees. Ik vindt het echt heel knap van je wat je gepresteerd hebt. Petje af .
    Nou, nog veel plezier en ik ga je spreken eerdaags.

  • 10 Juni 2013 - 21:26

    Ben Kleinbekman:

    Hoi Kerel,
    Ik heb bijna al je reisverslagen gelezen. Lijkt mij ook wel te gek om een keer te ondernemen.
    Ik ben trots op je dat je dit toch maar effe hebt volbracht. Grote klasse.
    Geniet nog maar nog even van je vrije tijd en een goede reis naar huis.
    De verhalen hoor ik nog wel bij het wandelen onder de middag.
    vr.gr.
    Ben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 447
Totaal aantal bezoekers 31550

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 24 Mei 2019

Camino Primitivo

24 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

26 April 2013 - 12 Juni 2013

Pelgrimtocht Lourdes-Santiago de Compostella

Landen bezocht: