dag 37 Portomarin Palas de Rei 24 km - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu dag 37 Portomarin Palas de Rei 24 km - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu

dag 37 Portomarin Palas de Rei 24 km

Door: René Stam

Blijf op de hoogte en volg René

02 Juni 2013 | Spanje, Arzúa

Vanacht prima geslapen, diagonaal in mijn tweepersoonsbedje. Ik slaap hier wel licht maar werd pas 6.20 wakker, net voor de wekker. Eerst alle spullen weer in de rugzak gestopt en toen effe het ontbijt, 2 banaantjes en 4 bakkies yoghurt naar binnen gewerkt. Om 7.10 weer op pad gegaan, het was fris, maar dat zijn de nachten hier altijd. Het was kraakhelder en de zon kwam net op tussen de bomen. De morgenstond heeft goud in de mond. (Ja Martijn). Het was een tochtje van 24 km en volgens het boek een lichte etappe, maar dat weet je maar nooit. Het was weer een prachtige etappe, maar wel weer zo´n 300 meter stijgen en door dorpjes waar de tijd stil heeft gestaan en of het nu zondag is of niet, er wordt gewoon gewerkt. De route naar Santiago loopt ook vooral door deze dorpjes, daar hebben de ondernemende spanjaarden achter hun huis een barretje of rustplaats ingericht. Heel afwisselend landschap, dan weer grasland en koeien, dan weer bossen. Prachtig en die vogels die al zo vroeg wakker zijn en voor je zingen, wat een genot om hier te mogen lopen. Rond kwart voor tien was ik al halverweg de route en heb wel drie kwartier opgestoken. Het stokbroodje met kaas was nogal droog, ik had twee koffie con leche nodig om het ding weg te spoelen. Rond half elf weer rustig doorgelopen en weer genoten van de afwisseling. Het was rustig met dagjesmensen, die gaan een bus later van start, zeker zondagochtend. Rond 1 uur nog even 2 sinasappelsappies weggewerkt en rond half twee was ik in Palas de Rei. Het koste geen moeite een herberg te vinden, alhoewel ik had wel de laatste plaats in de particuliere herberg. Volgens het boek moest er een wasmachine en droger zijn (voor de gezinswas) Eerst effe een douche genomen, heerlijk warme douche, alleen die kleine bakkies daar kun je je kont niet in keren, maar het is niet anders. Ik droog mee meestal voor de douche af want met die lange armen zit je zo in de knoop in zo´n klein hokkie.
Daarna alle kleren in de was gestopt, daarna in de droger. Ik hoop de laatste keer tot Finisterre. Ik wordt langzamerhand wel een luie pelgrim, maar die maschines zijn niet voor niets uitgevonden. En ik zit liever in het zonnetje, ik heb tenslotte ´s middags vakantie.
Ik kwam weer mensen tegen die mij zich herinnerden van de blarentijd. Ze vroegen zich af hoe het met me ging. Nou gewoon goed vooral doorgaan.
Ze keken er van op dat ik nog steeds aan de loop was.
Ook kwam ik mijn oude vertrouwde Bella uit Australië tegen. Ze had problemen met haar voet, die werd naarmate ze meer liep steeds dikker.
Ik zeg: niet zeuren hoor met drie dagen ben je er....

Weer heel veel mensen gesproken en diepgaande gesprekken gevoerd over het hoe en waarom van de camino. Het is een levensles die ik een ieder kan aanbevelen. Iedereen spreekt met het hart en gevoel, dat is toch de beste manier om te communiceren.

Ik denk dat ik mijn plan weer wat bijstel. Ik wil als het kan ook nog door naar Muxia, dat is ook nog een keer 31 km. Als ik me goed voel doe ik dat er nog effe achteraan. Je moet tenslotte ook weer en beetje aftrainen.
Als ik een paar dagen n Finisterre aan het strand lig, krijg ik misschien dikke voeten omdat ik niet loop. Dat moet ik niet hebben.

Morgen een etappe van 29 km. Om zes uur ga ik aan de reed, het wordt weer warm, dan ben ik weer mooi op tijd binnen.

Luitjes blijf vooral reageren op de weblog. Overal waar wifi is kijk ik even naar de reacties.

Hasta Luego
René

  • 02 Juni 2013 - 17:07

    Marlou:

    Hoi René,
    Het is 'n feest om je te volgen. Wat moet 't 'n genot zijn om zo vroeg al te wandelen met dit mooie weer.
    Wij mogen hier ook niet klagen, al hebben we de warmte van 't zonnetje hard nodig om warm te blijven!
    Maar klagen doen we niet meer, dat hebben we met z'n allen al genoeg gedaan!
    Ik hoop dat je voor vanavond wéér zo'n ruim bedje hebt gevonden, zodat je morgen weer fris en fruitig aan de volgende etappe kunt beginnen. Je bent er bijna! Super!

    Slaap lekker en groetjes, ook van Gijsbregcht.

    Marlou

  • 02 Juni 2013 - 18:41

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino René,

    Je maakt er wel een feest van, je FINALE!
    Vanaf Sdc, waar je nu zo'n 67.000 meter vanaf zit, kan je in plaats van Olveiroa naar Fisterre te lopen, de route naar Muxia te nemen! En vanuit Muxia naar Fisterre. En daar de rituele verbranding ( wel even schrijven wanneer je dat van plan bent, dan kan ik hier de ramen sluiten! :-) ) en een mooi eind eraan breien...

    Het einde van je reis is voelbaar!
    Je voelt je pelgrim. Niets moet meer, alleen ont - moeten.
    Iedere dag opnieuw kom je weer andere mensen tegen, soms ook dagen achtereen dezelfde. Het is al zoals in het gewone leven, door een onzichtbare chemie trek je gemakkelijker naar de één dan naar de ander. Je krijgt een onderlinge band en breekt die even gemakkelijk weer af. Pelgrims onder elkaar. Zwervers eigenlijk met hetzelfde doel.
    Het is dus bijna voorbij voor jou, althans de fysieke reis, ik hoop dat je er in jouw herinneringen nog heel lang van zult genieten. Bedankt voor jouw prachtige reisverhalen, dat ik mee mocht genieten van je zoektocht naar geestelijke balans, je dagelijkse beslommeringen, je prachtige foto's, je verwoording van alles wat je bezig heeft gehouden.
    Geniet van elke stap...

    ¡Buen Camino,


  • 02 Juni 2013 - 18:59

    Ans:

    Hoi Rene,

    Wat gaat het bij jou ook snel, voor je het weet sta je de boel te verbranden in Finesterre, geniet ervan en wij genieten van juo verslagen. Ik zie het al voor me, jij in de knoop in een douchehokje!@#$%^&

    Nog mooie km en mooi weer, wij zijn nu in Pamplona, via de binnenwegen en veel van de camino terug gezien, prachtig maar koud, 12 graden..................

    Dikke zoen Ans.

  • 02 Juni 2013 - 21:31

    Pietje:

    Leuk je gesproken te hebben.
    Gedraag verder netjes en laat ik geen rare dingen horen vanuit Spanje.
    De Schagerbruggertjes.

  • 03 Juni 2013 - 08:35

    Marian En Piet:

    Hoi Rene,

    Jij bent er bijna! Wat heerljik voor je dat het zo goed gaat. Je wilt immers nog verder lopen dan Santiago.
    Wij zijn op het ogenblik nog in Triacastela, wachten tot de bank open gaat om half 9. Gisteren kregen we er geen geld uit en nu willen we toch even checken of het wel allemaal goed is gegaan.We gaan vandaag maar een klein stukje, naar samos, 10 km. Daar schijnt een heel mooi klooster te zijn en wordt er gregoriaans gezongen;je weet, daar hou ik van.We zoeken wel een prive herberg, we gaan natuurlijk niet meer bij paters of nonnen logeren! De afdaling gister viel wel mee wat de knieën betreft, maar vandaag weer een beetje "gewoon" wandelen is wel zo prettig! Tot de volgende keer. (Jij krijgt nog steeds post van camino Frans zie ik)
    Nog een vraagje:heb je geen last gehad van Cor zijn gesnurk?

    Liefs van je 2e vader en moeder(tje)

  • 03 Juni 2013 - 14:20

    Aly De Boer:

    Ha die René, ik geniet nog steeds van je verhalen. Man, er is een schrijver aan jou verloren gegaan!
    En hulde voor je meissie in 't Veld die alles weer overhevelt naar je weblog.
    Je bent al aan je laatste endje bezig (het camino-endje bedoel ik dan hé). Wat een schitterende wandelreis moet het zijn geweest met toch ook wel hele moeilijke momenten denk ik. Als ik het zo lees wordt er ook niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk best veel van je gevergd.
    Het einde is nu in 't zicht, wat zal raar voor je zijn om straks terug te zijn in ons kouwe kikkerlandje, maar dan ben je wel weer bij de mensen die je dierbaar zijn!
    Daarna acclimatiseren en afkikken. Ik wens je nog een behouden reis toe en straks heel veel sterkte bij het voltooien van je pelgrimstocht. Chapeau!

    groeten, Aly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 31564

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 24 Mei 2019

Camino Primitivo

24 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

26 April 2013 - 12 Juni 2013

Pelgrimtocht Lourdes-Santiago de Compostella

Landen bezocht: