Dag 7: Hunto - Roncevalles: 21,5 km - Reisverslag uit Roncevaux, Frankrijk van René Stam - WaarBenJij.nu Dag 7: Hunto - Roncevalles: 21,5 km - Reisverslag uit Roncevaux, Frankrijk van René Stam - WaarBenJij.nu

Dag 7: Hunto - Roncevalles: 21,5 km

Blijf op de hoogte en volg René

03 Mei 2013 | Frankrijk, Roncevaux

3 mei, 2013 Hunto - Roncevalles, 21,5 km.

Vanochtend de wekker gezet om 6.15 uur maar gelukkig waren mijn slaapmaatje Bettany van Hawai en ik al ruim voor tijd wakker: 6.00 uit het mandje en rond 7.00 uur onze rugzakken naar de receptie gebracht want die zouden vandaag naar het eind van de bestemming worden gebracht omdat het een zware etappe was, kon je daar voor € 5,00 je rugzak laten bezorgen: dus, waarom niet?

Het was omdat mijn slaapmaatje een rugzak had met 18 kilo! Ik heb gisteren samen met haar de rugzak doorgenomen en alle overbodige troep eruit gegooid. Ik schat dat ze zo'n beetje 1/3 lichter loopt... Ik denk dat er nu ongeveer 12 kg. in zit. Alle overbodige rommel stuurt ze nu terug naar Hawai.

Om 7.00 uur ontbijt, zoals ze het hier noemen een petit déjeuner: het is eigenlijk "je bek voor de gek houden" want het is een stukje stokbrood met jam en een kopje thee. Dus flink wat stokbrood naar binnen gewerkt en rond 8.00 uur vertrokken tussen de bewolking maar wel droog.

De eerste 3 km stegen we van 500 naar 800 meter. Het was wel heftig maar zonder rugzak was het wel een luxe hoor. Na ruim een uur ging de weg wat minder steil omhoog en liep je midden in de wolken: het zicht was misschien 100 m. maar er waren heel veel pelgrims, ik heb er vandaag meer gezien als in de hele afgelopen week samen.

Op een gegeven moment waren er ook geen bomen meer, alleen maar gras, mist en nattigheid. De laatste 4, 5 km stijgen ging over gras, kiezels en bagger, maar met poles is het goed te doen en heb je weinig kans dat je op je potje gaat.

Om 11.30 uur was ik op het hoogste punt 1.420 m. tussen de sneeuw! De laatste 5 km dalen ging als een Jacko (500 m. in de laatste 5 km dus). Ook weer steil, kiezels, bagger en bladeren: zeer slecht voor je knieën. Gelukkig heelhuids beneden gekomen zonder te vallen. Bettany, mijn slaapmaatje, kwam een 1/2 uur na mij binnen.

Ik slaap vandaag weer met mijn maatje in een aparte kamer: ze had geen zin om in de gemeentelijke herberg met 110 bomenzagers te slapen. Wat een luxe en lekker rustig. Handdoeken van het huis, nog even een wasje draaien en drogen op de radiator en alles weer geordend in de rugzak stoppen.

Jammer dat het mistig was: geen mooi uitzicht dus, maar morgen wordt het zonnig en 19 graden, zag ik net op het weerbericht en ik denk dat ik voor de eerste keer mijn zonnebrand nodig heb.

Straks om 19.00 uur lekkerwarm eten in de herberg en weer op tijd in de koffer.

Hasta luego,
René

  • 04 Mei 2013 - 11:37

    De Schagerbruggers:

    Ouwe Reus,

    Ik maak uit je berichten op dat het je goed afgaat. Wij zijn blij dit te vernemen. Het is immers niet zomaar iets wat je aan het doen bent. Geniet ervan en we houden je in de gaten.
    Wel leuk om al die mensen met andere nationaliteiten te ontmoeten. Met een ieder zijn en haar ervaring uit te wisselen. Nu nog hopen dat het weer een beetje beter wordt. Dan zal je er vermoedelijk nog meer van genieten.

    Ook nog een vervelend berichtje uit 't Veld. Je zult het misschien al vernomen hebben, maar de kaart- en fietsvriend van je ouders, Piet Stardegaard, is op 2 mei 2013 overleden.

    Toi toi uit Schagerbrug.


    PS
    Zonnepanelen hebben in april € 139,84 opgebracht.
    Ik ben nu via internet kubs-kisten aan het zoeken om onder de meter te plaatsen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 31513

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 24 Mei 2019

Camino Primitivo

24 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

26 April 2013 - 12 Juni 2013

Pelgrimtocht Lourdes-Santiago de Compostella

Landen bezocht: