dag 30 Villares de Orbigo Murias de Rechivaldo - Reisverslag uit Astorga, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu dag 30 Villares de Orbigo Murias de Rechivaldo - Reisverslag uit Astorga, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu

dag 30 Villares de Orbigo Murias de Rechivaldo

Door: Rene Stam

Blijf op de hoogte en volg René

26 Mei 2013 | Spanje, Astorga

Jammer Perregrinofrans dat je niet in Villares de Orbige hebt overnacht. Wat mij betreft is het de herberg van het jaar 2013 van de camino. Het is een oud pand wat leuk in de originele staat is opgeknapt. Het sanitair is splinter nieuw en brandschoon. Het pelgrimmenu is van uitzonderlijke kwaliteit en vanaf 6.30 uur is het mogelijk om ontbijt te gebruiken. Kosten incl. overnachting, diner en ontbijt 15.50 euro. Dat is geen geld voor zo'n slaapplaats. De grootste varkensstal op de camino wat ik tot nu toe heb meegemaakt is bij de nonnen van de Benedictine in Leon. Dat wordt in nederland als varkensstal zelfs nog afgekeurd. Gelukkig had ik eerst de slechtste ervaring en daarna de beste ervaring.

Vanochtend om kwart over zeven vertrokken richting Astorga. Ik zou eerst een wat langere etappe lopen, maar ik sprak een duitser die 4 km voorbij Astorga in een goede herber had overnacht, zodoende heb ik de etappe wat ingekort naar 19 km i.p.v. de geplande 26 km. Rond half tien in het eerstvolgende dorp na 10 km. de eerste koffiestop. Daarna nog een uurtje doorlopen naar Astorga. Dat staat bekend als de chocoladestad waar pure choclade van 95% wordt gemaakt. Nog effe een paar reepjes gekocht om te proeven, even langs de kerk, het raadhuis en een gebouw van Gaudi gelopenen daarna door naar de eindbestemming 4 km buiten Astorga. Murias de Rechivaldo, daar waren we (met Piet en Marian) rond 13 uur binnen. Ik zit in Albergue Las Aquedas, weer hetzelfde type herberg met een binnenplaatsje en ruime slaapplaatsen. Het weer is nu wat minder geworden, vanuit de bergen komen er donkere wolken onze kant op en af en toe valt er een spettertje. Morgen bewolkt weer met mogelijk een buitje, we zullen zien. Daarna wordt het weer beter. Morgen ga ik richting Cruz de Ferro en moet er 600 meter gestegen worden. Het wordt niet te warm, dus goed weer om te klimmen. De dag erna is het weer 900 meter dalen. Goed voor de knietjes, gelukkig gaat het niet te steil naar beneden maar geleidelijk.
Een korte etappe en dus ook een kort verslagje.

De foto's zijn van de kathedraal in Astorga, het raadhuis en het gebouw van Gaudi en van de herberg in Murias de Rechivaldi en het standbeeld van Jacobus, eveneens in Astorga.

Blijf vooral reageren op de weblog. Het is en blijft leuk om jullie reacties te lezen.

Hasta Luego.
Rene

  • 26 Mei 2013 - 19:27

    Pauline:

    Ha die Rene,

    Weer even een berichtje uit Alkmaar. Wat is het toch grappig om te lezen in wat voor soorten slaapplaatsen jij weer iedere keer je hoofd op je kussen weet te leggen. Vanuit het klooster ook wel varkensstal naar de mooiste plek het kan niet op! Lekker dat je ook nog tijd hebt om naast al die kilometers te lopen ook nog iets van de omgeving mee kan pakken. Vooral de 95 % chococalade spreekt mij natuurlijk aan dan snap je wel! Wat loopt als het gaat om de het weer nu het "lekkerste"voor je voetjes? Nog een aantal dagen en kilometers te gaan maak er een feestje van en geniet maar ik denk dat dat wel goed zit!. Groetjes, Pauline

  • 26 Mei 2013 - 19:52

    Gita:

    Hallo rené

    Effen snel een berichtje naar mijn meest verre yogacursist! Hoewel, Peter van jouw groep is nu redelijk dichtbij. Hij is op vakantie in zuidooste van frankrijk als ik het goed heb. Ik bedacht me vandaag dat je volgens mij een maand onderweg bent. De tijd vliegt als je lol hebt :-) Onvoorstelbaar dat je al zoveel kilometers hebt gelopen. Knap hoor. Loop weer lekker door.

    Liefs Gita

  • 26 Mei 2013 - 21:54

    Sonja Kies:

    Hallo pelgrim,

    Alleen, maar zeker niet eenzaam. Ja, zo'n klooster hoort er natuurlijk wel een keer bij voor een pelgrim toch? Anders is het geen echte pelgrimstocht. Ik kan me voorstellen dat het een drama is slapen in zo'n stinkhol met allemaal snurkers. Ik zou geen oog meer dicht doen en dan komt er van lopen niet zo veel meer. Ik ben blij te lezen dat het nu weer een stuk beter gaat met je voeten.
    dikke kus
    Son

  • 26 Mei 2013 - 23:26

    Hanny Hoedjes:

    René,

    Vanavond heb ik jou dagboek vanaf dag één tot vandaag gelezen. Heel indrukwekkend, leuk en ook grappig hoe jij schrijft. Ik hoor het je zeggen! Je grappen van tig jaar geleden ben je nog niet kwijtgeraakt. Wat jou beweegt om deze tocht te maken heb ik nog niet kunnen lezen, maar meestal houden de mensen dat voor hunzelf. Dat doe je goed. Vanavond is er weer een programma over de camino. Ik heb vaak deze programmas gevolgd en het blijft toch altijd weer heel indrukwekkend om te zien wat mensen beweegt om dit te doen.
    Veel respect hoor.
    Gisteren had ik een fietstocht(je) vanaf Alkmaar naar Langedijk, een peuleschilletje in vergelijking met jou dagelijkse route. Maar ik had het helemaal gehad dat ik thuis kwam, die harde"rot" wind hier altijd. Maar als ik jou schijven lees, moet ik me bijna schamen........
    René ik blijf je volgen en.....

    ik wens je veel geluk
    ik wens je veel succes
    ik hoop dat je zult vinden wat je zoekt

    ik wens je mooi weer
    ik wens je gezondheid
    ik wens je moed

    Ik wens je alle geluk in het leven,succes!!!!!

    een hartelijke lieve groet,
    Hanny


  • 26 Mei 2013 - 23:59

    Aly:

    Ha die René.
    Al een aantal dagen niet je weblog gelezen. Gauw inhalen! Ik geniet enorm van je verhalen en als ik je grappige opmerkingen en westfriese uitspraken lees, moet ik vaak aan vader Stam denken. Die kon met een verjaardag of feestje ook zo mooi uit de hoek komme met dat Waarlandse taaltje, prachtig!
    René, ik benijd en bewonder je, je doet het toch maar even, de tocht van je leven, vergt enorm veel doorzettingsvermogen, zal je denk ik je levenlang bijblijven.
    Ben vanavond tot half 12 voor de tv blijven zitten om Kruispunt te zien, een RKK uitzending die mensen interviewt die de camino lopen en ook de mooie beelden erbij van pittoreske straatjes, uitzicht op de bergen, kleine kerkjes onderweg en de prachtige inspirerende verhalen van de mensen die hem lopen.
    Er ontstaan zelfs caminoliefdeskoppels! Laat je niet gek maken hé.
    Hou jou het nu maar bij het verlangen om door een non ondergestopt te worden, daar kun je je geen buil aan vallen!
    De morgenstond heeft goud in de mond, een spreekwoord wat maar al te waar is. Heerlijk om 's morgenstond n alle rust en stilte de tocht te kunnen vervolgen.
    Nog heel veel wandelplezier, goed weer en veel inspiratie gewenst.
    Hartelijk groet, Aly

  • 27 Mei 2013 - 16:35

    Ton Kieftenburg:

    Hoi René,
    Alweer dag 30 waar blijft de tijd, zo te lezen vermaak je je nog steeds prima en heb je aan de Egmonders gezellige reisgenoten anders loop je niet zo lang met ze op.
    Ook ik heb gisteravond weer naar Kruispunt gekeken en de leuke verhalen en de do en dont's van je mede Caminogangers gezien, leuk programma om enigszins jouw belevenissen mee te maken en te voelen wat jij voelt. Gelukkig hoor ik je niet meer over blaren, dus zijn de babyvoetjes alweer in volle ontwikkeling. Ga zo door, we lezen je volgende reisverhalen weer met plezier.
    Een groet uit Zuid-Scharwoude en succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 503
Totaal aantal bezoekers 31546

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 24 Mei 2019

Camino Primitivo

24 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

26 April 2013 - 12 Juni 2013

Pelgrimtocht Lourdes-Santiago de Compostella

Landen bezocht: