Dag 40: Pedrouzo - Santiago de Compostella 22 km - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van René Stam - WaarBenJij.nu Dag 40: Pedrouzo - Santiago de Compostella 22 km - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van René Stam - WaarBenJij.nu

Dag 40: Pedrouzo - Santiago de Compostella 22 km

Door: René Stam

Blijf op de hoogte en volg René

05 Juni 2013 | Verenigde Staten, San Francisco

Vanacht een rommelnacht gehad, vanwege zo´n stresskip uit Puerto Rico, die boven me sliep: in bed, uit bed, enz.
Daarnaast enige lichte spanning vanwege het naderend einde van de camino.

Om 5 uur klaar wakker, een spanjaard vond het nodig om zijn wekker te zetten, zodat iedereen wakker werd, hij was zelf de laatste die ontwaakte...
Even wat yoghurtjes weggewerkt en om 5.25 uur het pand verlaten. Het was nog pikkedonker. Ik moest na 300 meter gelijk het bos in met mijn hoofdlampje. Wat een gekkenwerk, zelfs Bor de wolf sliep nog. Maar ik wilde op tijd zijn voor de mis in Santiago van 12 uur.

Achteraf was ik om tien uur al in de stad. Onderweg maar 1 stop gemaakt, toen hoorde ik dat het nog 5 km. was. Dus ruim op tijd, eerst het compostolaat opgehaald bij het kantoor. Daar moet je opgeven vanaf waar je hebt gelopen of gefietst. Om half twaalf zat de kerk al bomvol (en dat voor een woensdag!).

Gelukkig was het een viering met het wierookvat. Van alle pelgrims die die ochtend binnen waren gekomen werden hun nationaliteit en de startplaats (indien dat een officiële startplaats is) opgenoemd.
Ollanda, Lourdes, dat was ik dus.

Emotionele viering: ik was vlak voor de mis Cor nog tegengekomen, die zat naast me in de kerk.
Ik zag uit mijn ooghoeken dat Cor ook af en toe zijn zakdoek pakte. Ja, als je 76 bent zal het waarschijnlijk je laatste camino zijn.
Tijdens de mis flitsen alle gebeurtenissen weer door je hoofd en kom je tot de ontdekking dat het zwerversbestaan ophoudt te bestaan. Gelukkig kan ik nog een paar dagen afbouwen. Na de mis nog diverse bekenden weer teruggezien en bijgepraat. De meesten gaan morgen en overmorgen weer terug naar Nederland.

De camino is voor mij een overgetelijke ervaring geweest: ik kan het een ieder, die lichamelijk geen beperkingen heeft, aanraden.
Het is af en toe pittig zwaar, maar daar ben je pelgrim voor.

Ja Liesbeth, ik heb nog diverse kaarsjes opgestoken.

Ik ga mijn verhaal nu afsluiten, ik moet met Cor nog effe naar het reisburo om zijn terugvlucht te boeken voor vrijdag.

Maar morgenavond staat mijn volgende verslag op de weblog, richting Finisterre.

Hasta luego,
uit een emotioneel Santiago de Compostella.
René

  • 05 Juni 2013 - 18:55

    Marian En Piet:

    Nou dat is toch mooi Rene, hartstikke goed gedaan! Jij bent weer een ervaring rijker toch?
    Ik hoop dat het je gebracht heeft wat je ervan verwachtte en dat het je ook een positieve kijk heeft gegeven hoe je verder wil met je toekomst.
    Piet en ik wensen je alle geluk van de wereld toe en zijn blij dat we jou hebben leren kennen als een vrolijke, grappige en ook een man met een klein hartje!!
    Veel plezier verder naar Finisterre,

    Liefs van Marian en Piet

  • 05 Juni 2013 - 19:04

    Fam. Soep.:

    Opdracht geslaagd, super Rene , gefeliciteerd vanuit Waarland en geniet van je laatste dagen in spanje. groeten Ome Jan Tante greetje .

  • 05 Juni 2013 - 19:09

    Pauline:

    Hallo Rene,

    Wat een prestatie en ook het bewijs de compostolaat binnen het is niet allemaal niets. Je snapt natuurlijk wel dat ik die wil zien als je weer terug ben en niet te vergeten een bewijs dat je echt je kleding straks gaat verbranden. Ik hoop dat de tocht je heeft gebracht wat je er in zocht en dat het je voor de toekomst alles gaat geven om verder het leven te leven met al die je zo lief zijn.
    Neem alle indrukken goed in je op en geniet nog even van het andere leven. Het was een feest om je te volgen.

    Gr. Pauline

  • 05 Juni 2013 - 20:50

    Kees:

    Hoi René, gefeliciteerd met je pelgrimstocht! Neem me petje voor je af. Bijzonder dat je morgen "gewoon"weer verder ga richting Finisterre. Of doe je dit om af te kicken?
    Ik zal Liesbeth doorgeven dat je het heb gehaald. Ze zit een paar dagen op Texel en zal je laatste stukjes later pas lezen. Geniet van je prestatie en geniet an je laatste dagen als pelgrim.

  • 05 Juni 2013 - 21:09

    Wilfried En Miranda:

    he Rene !!

    vanavond eindelijk eens de tijd genomen om je uitgebreide verslagen te lezen.
    Jee man, wat een reis onderneem jij ! En wat een afstanden leg je af zeg! Respect hoor.
    1 dag zo'n afstand lopen lukt meestal wel, maar dan zoveel dagen en zoveel kilometers achter elkaar... echt knap.

    zo te lezen heb je het aardig "naar het zin". Leuk om af en toe die echte Stam-uitspraken te lezen... zoals we dat op het werk natuurlijk ook regelmatig deden! (hengst)

    we wensen je hier vanuit HHWaard nog heel veel succes en (loop) plezier. Nog even volhouden !!

    de groeten,
    Wilfried en Miranda

  • 05 Juni 2013 - 22:04

    Hanny:

    PROFICIAT!!

    Veel geluk verder..........

  • 05 Juni 2013 - 23:06

    Gita:

    Mooi gaan!!!!!!

    Liefs Gita xx

  • 06 Juni 2013 - 18:00

    Ans:

    Hoi Rene,

    Van harte met deze prestatie, maar je gaat nog de kers op de taart zetten door naar Finesterre te lopen, super.
    Die route heb ik nog te geod en een mooie reden om nog een keer te gaa, dikke zoen van Engel en Ans.

    Morgen gaan vanaf hier, Lourdes, toch maar's naar het noorden!!!!!!

  • 06 Juni 2013 - 19:08

    De Schagerbruggertjes.:

    Gefeliciteerd meneer.
    Geweldige prestatie.
    Je bent wel een paar pondjes kwijt geraakt aan de foto te zien.
    Nu nog het laatste stukje en dan maar weer gauw naar je fam.
    Tot gauw.

    De Schagerbruggertjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 31547

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 24 Mei 2019

Camino Primitivo

24 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

26 April 2013 - 12 Juni 2013

Pelgrimtocht Lourdes-Santiago de Compostella

Landen bezocht: