dag 38 Palas de Rei - Arzua 29 km - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu dag 38 Palas de Rei - Arzua 29 km - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van René Stam - WaarBenJij.nu

dag 38 Palas de Rei - Arzua 29 km

Door: René Stam

Blijf op de hoogte en volg René

03 Juni 2013 | Spanje, Arzúa

Nog 2 dagen na deze dag en de missie is voltooid. Wat gaat het toch snel. Prima geslapen in de herberg. Er waren wel weer een paar notoire snurkers. ook de dames snurken hun deuntje mee. onder me lag ook weer zo´n belegen modelletje te snurken of haar leven er vanaf hing. Maar je raakt er ook wel weer aan gewend. Als er niemand snurkt kun je ook weer niet slapen.

Ik was om 5 uur wakker en ben om tien voor zes uit bed geslopen en stond om 2 minuten over zes buiten. Nog even een paar lekkere muesli repen verorberd en daarna op pad gegaan in het halfschemer. Meteen het stadje uit en gelijk het bos in. Wat is het toch prachtig om net tegen de tijd dat de zon opkomt in het bos te lopen en te genieten van de ballades van de vogels.
Ik kwam de eerste anderhalf uur geen mens tegen, de meeste lagen nog te snurken denk ik. Rond acht uur was ik door mijn brandstof heen (ik liep op de ecostand, Bep) en volgens mijn boek moest er in het dorp een bar zijn, maar die was nog dicht.
Tien minuten verder was het volgende dorp alweer en gelukkig die bar was wel open. Croissantje, verse jus, koffie: heerlijk. Banaantje en een plakkie cake mee voor onderweg, want stel je voor dat je een keer hongerklop krijgt.
Rond half negen weer vertrokken en een uur later kwam ik al bij de enige grotere plaats Melide aan. Dat was op 14,5 km, daar weer even verse jus gedronken en een warm chocladebroodje. Jullie denken misschien, wat kan die Stam toch allemachtig eten. Nou dat is ook zo, maar ondanks dat ben ik wel een paar kilootjes lichter. Het is goed dat ik extra gaatjes in mijn riem heb gemaakt, want hij moet 2 gaatjes strakker, anders raak ik hem lopende kwijt.

Ik kom langzamerhand steeds meer bossen tegen met eucalyptusbomen. Het ruikt wel lekker fris, maar ik heb gelezen dat de bladeren giftig zijn.
Het was weer pittig klimmen en dalen. Vooral dalen is en blijft lastig, mijn nageltjes van Toon groot kleuren steeds donkerder. Ik vraag me af of dat nog wel goed komt. Het voordeel van het afsterven van je teennagel is dat je ze niet meer hoeft te knippen, dus onderhoudsvriendelijk...

Het is prachtig weer hier. Ik heb het weerbericht nog effe opgevraagd en tot en met woensdag blijft het hier mooi. Dus tot Santiago hou ik het droog. Daarna wordt het weer regen, maar ja, het kan nog wel weer veranderen.

Rond kwart voor twaalf, zo´n 4 km voor het eind, de laatste stop voor vandaag. Broodje tonijn, verse jus en een half litertje water genuttigd. Nog even een flinke stijging en rond kwart over één was ik als eerste in de herberg.
Volgens mijn boekje moet ik nog een etappe van 19 en 22 km, volgens de kilometerpaaltjes nog 46 km. Dan ga ik daar maar vanuit.

Bedankt Peregrinofrans voor de aanvullende gegevens van de caminoreis.

P.S. blijf vooral reageren op de weblog. Het blijft leuk.

Hasta Luego,
René

  • 03 Juni 2013 - 18:43

    Ans:

    Hoi Rene,

    Super dat het zo soepeltjes ver"loopt"....
    Dubbel genieten hoor.

    Wij zijn op sentimentel journey, we staan nu in Pamplona en gaan morgen over Ronchevalles naar Saint Jean, een naggie voor Lourdes.
    Het is zo bijzonder om het tegenovergestelde te zien, tegen de camino in, en klaar en veel verse mensen op pad te zien en te spreken, een heel bijzondere ervaring en zo pakt Engel er ook veel van mee!

    Nog vele mooie km en voor je het weet zit je in de kathedraal bij het wierookvat, geniet ervan hoor, dikke zoen, Engel en Ans.

  • 03 Juni 2013 - 18:47

    Fam. Soep.:

    Hoi Rene, hier weer even een teken van leven uit Waarland. Het einde van je tocht is nu in zicht ,super dat je dit b ij n a hebt volbracht.Vandaag met je moeder ,Tante Annie en ikzelf naar de TU in Eindhoven geweest omdat neef Paul Klaver er afstudeerde, leuke dag gehad met de zusjes.Nou Rene hou je haaks he en veel succes met de laatste loodjes.Groetjes he.

  • 03 Juni 2013 - 20:30

    Peregrinofrans:

    ¡Hola Peregrino René,

    Nog slechts 2 dagen lopen en je arriveert in SdC. Ik maak me een beetje zorgen! Ik hoop niet dat je teveel hooi op je vork neemt. Wees lief voor je voeten!
    Ik las zojuist op een ander blog:
    ..."Na ons ontbijt waren er toch wat meer pelgrims op weg maar nog zeker niet veel. Het was een mooie tocht. Veelal door de bossen. Maar uiteindelijk komt de man met de hamer. We hebben een tijd met een Nederlandse jongen gelopen. Gisteren zag ik hem ook al een beetje strompelend langskomen. Hij komt van Lourdes af gelopen en heeft in het begin van zijn tocht zijn voeten stuk gelopen. Ik zal niet omschrijven hoe dat er nu uitziet, maar elke stap die hij zet moet vreselijk pijn doen. Ook voor hem nog twee dagen en dan zit het erop"...

    ¡Buen Camino,

  • 04 Juni 2013 - 21:51

    Truus Kret:

    `hALLO RENE,

    WAT GEWELDIG DAT JE AAN DE LAATSTE DAG BEGINT VOOR DAT JE IN DE KERK BENT,NU DAT IS EEN
    PRACHTIG MOMENT ALS JE DAT WIEROOKVAT ZIET SLINGEREN,JA IK HEB HEM OOK OP DE FOTO STAAN.
    NU JE KAN OP EEN MOOIE REIS TERUG KIJKEN EN VEEL ERVARING OPGEDAAN,
    GROETJES TRUUS

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

René

Actief sinds 24 Maart 2013
Verslag gelezen: 402
Totaal aantal bezoekers 31520

Voorgaande reizen:

17 April 2019 - 24 Mei 2019

Camino Primitivo

24 Maart 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

26 April 2013 - 12 Juni 2013

Pelgrimtocht Lourdes-Santiago de Compostella

Landen bezocht: